Afavorir la teva autoestima

“No et critiquis massa pels teus punts dèbils, totes les persones en tenim!”

Què és?

L’autoestima és la valoració que fem respecte a la idea que tenim sobre nosaltres mateixos i les nostres capacitats. És el fruit de la comparació que fem entre allò que creiem que som i allò que ens agradaria ser. Per exemple, algú pot sentir-se insatisfet si vol ser popular i percep que no té tants amics com voldria. En canvi un altre pot pensar que ha fracassat i no és l’estudiant brillant que espera si en una ocasió treu un 7 en lloc dels excel·lents habituals.

Tenir una bona autoestima no implica ser prepotent o egoista. Estimar-te a tu mateix t’ajuda a estimar als altres. Si tenim una bona autoestima estarem contents amb allò que pensem, diem o fem. Tindrem confiança en el nostre criteri i ens ajudarà a resoldre problemes i reconèixer els errors. Finalment farà que ens facin menys mal les crítiques, els fracassos i les pèrdues.

Què puc fer

  • Accepta’t com ets!
    Busca una visió més realista i positiva de tu mateix: coneix les teves qualitats i no donis tanta importància ni et critiquis massa pels teus punts dèbils, totes les persones en tenim!
  • No et comparis amb els demés ni els idealitzis
    Ningú és perfecte! Tothom és bo en alguna cosa. Pensa: què se’t dóna be a tu? Pots escriure una llista de qualitats teves, o demanar als teus amics o familiars que en facin una altra. Recorda situacions del passat que van sortir bé gràcies a tu. Finalment pots dibuixar un arbre, posant les teves qualitats a les arrels i els teus èxits en els seus fruïts.
  • Vigila amb el perfeccionisme!
    La perfecció no existeix i buscar-la pot ser frustrant. Celebra les coses que surten bé, valora més l’esforç i pensa en els errors com oportunitats per millorar.
  • Canvia els pensaments negatius.
    Busca una visió més realista i positiva de tu mateix i del que et passa. Per exemple, si suspens un examen, no pensis que sempre serà així i si uns companys de classe riuen, no donis per fet que és de tu. Evita criticar-te, enlloc de dir-te “ximple” és millor pensar “avui he tingut un mal dia, demà ho faré millo”. Desenvolupa un llenguatge intern
    positiu!
  • Tingues cura de les teves necessitats
    Busca activitats, llocs i persones agradables. Pots donar-te premis, per exemple un bany agradable o anar al cine amb uns amics. També és important no descuidar la salut física!
  • Estableix nous reptes!
    Busca assolir noves metes, per exemple pots aprendre un idioma si vols viatjar en el futur.
  • Intenta canviar allò que et provoca insatisfacció
    Centrat i resol en aquells problemes que puguis canviar (linkar a passos per resoldre un problema), però no gastis ni un bri d’energia en allò que no depèn de tu! Per exemple, pots fer repàs si et costen els estudis.

Quan és un problema?

Una baixa autoestima pot fer que ens sentim inferiors als demés i no intentarem fer coses per si fallem. Pensar que no tenim cap talent i que ens costi acceptar compliments. Creure que no tenim res interessant a dir i no expressar el que pensem.

Podem assumir que les nostres necessitats no importen i oferir-nos a fer coses que no ens agraden. En algunes persones quan tenen problemes amb la família, l’escola o amb els amics o parella, la baixa autoestima pot contribuir a desenvolupar tristesa, ansietat i problemes amb la imatge corporal.

Què t’ha semblat?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Creació i desenvolupament per Meeting Pharma Group