Què és?
El nostre llenguatge corporal és clau en la comunicació social i és una part important de les relacions socials. El 55% dels missatges que enviem són a través de la comunicació no verbal.
Fins i tot hi ha una ciència que estudia el significat expressiu i comunicatiu dels moviments corporals.
Els moviments de la cara ens mostren l’estat emocional i la personalitat de les persones. “Llegir” correctament els moviments de la cara i del cos, ens ajuda a interpretar com està l’altre i quines són les seves emocions: alegria, tristesa,
por, etc. La postura corporal i els gestos també ens transmeten l’actitud: interès, avorriment, tensió, etc.
D’aquesta forma el llenguatge corporal és essencial per preveure quin és l’estat emocional dels altres i poder anticipar i canviar les nostres conductes.
Utilitzem el llenguatge corporal per relacionar-nos i interpretar el que pensen i senten els altres, és bàsic per les relacions socials.
Què puc fer?
- Mantenir un bon contacte visual demostra respecte i interès pel que ens diu l’altra persona. També ens ajuda a “llegir” l’expressió facial i a saber com se sent l’altre.
- La postura del teu cos també és important per comunicar com et sents. Si utilitzes la postura correcta, et sentiràs bé i transmetràs positivisme i l’estar receptiu.
- Els gestos amb les mans emfatitzen el nostre missatge i el nostre estat d’ànim. Han d’acompanyar al missatge i estar coordinades amb la resta de llenguatge corporal. Durant una conversa els gests amb les mans poden mostrar nerviosisme, que estàs incòmode o obert/a i amistós/a.
- L’expressió facial són claus en la comunicació amb els altres. Sabem el que senten els altres a través dels senyals de les nostres expressions facials. Els ulls, les celles i la boca són els principals marcadors de l’estat d’ànim i els que ens anticipen que ens diuen els altres.
Quan és un problema?
- Quan hi ha deficiències en l’ús de la comunicació per propòsits socials, com saludar, compartir…acomiadar-se, de manera que no es realitza o es fa de forma poc comunicativa.
- Quan hi ha dificultats per canviar l’estil de comunicació, adaptant-se al context o a les necessitats de la situació.
Quan hi ha dificultats per comprendre el que NO es diu explícitament i s’insinua amb el llenguatge NO verbal i costa d’interpretar.